HARŞİT’TE GAYRİ MÜSLİM NÜFUS YOK

HARŞİT’TE GAYRİ MÜSLİM NÜFUS YOK

Harşit Federasyonu 2. Olağan Genel Kurulu’nu 20 Şubat 2022 Pazar günü Bağcılar Belediyesi Mehmet Akif Ersoy Kültür Merkezi’nde gerçekleştirdi.

Federasyon kongresini, müze gezisi ve Harşit Savunması’nın konu edildiği bir panelle gerçekleştirerek federasyon yönetimi sivil toplum kuruluşları içerisinde de bir ilke imza attı.

Harşit Federasyonu’nun düzenlediği “Harşit Savunması” paneline katılan Giresun Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sezai Balcı Harşit’in tarihi, demografik yapısı, kültürel yapısı, coğrafi yapısı ile ilgili bilgiler verdi.

Balcı, yaptığı araştırmalar neticesinde Harşit ve çevresinde büyük manastırların olduğu, Ermeni ve Rumların olduğu, Cenevizlilerin burada yaşadığı gibi birçok iddianın tevatürden ibaret olduğunu, Harşit ilçesi ve köylerinde gayrimüslim nüfusa rastlamadıklarını belirtti.

Panelde, Harşit tarihi ile ilgili genel bilgiler veren Balcı, “Harşit Vadisi’nin iki önemi var. Birincisi Anadolu’nun Türkleşmesine olan katkısı ve ikincisi de Rus işgaline karşı verdiği direnmedir. Fatih Sultan Mehmet Trabzonu aldığında Bedreme Kalesi Türklerin elindeydi. 1071’de Türkler Anadolu’ya girmeden Çepniler Harşit vadisini yurt tutmuşlardı. Harşit ismi Bizans döneminden beri aynıdır. Osmanlı bir vergi devleti ve askerli devleti olması nedeniyle kayıtları düzgün tutulmuştur. 1834 yılında yapılan nüfus sayımında Harşit ve köylerinde gayrimüslim nüfus olmadığını kayıtlar bize gösteriyor. Safevi devletinin kurucularından Şah Cüneyt Trabzonu kuşatmış, başarılı olamamış dönüşte Pinti yaylasında konaklamış, yaralı askerlerinin tedavisini burada yapmış, ölen askerlerini burada defnetmiştir. Bu nedenle yöre halkı burayı Şah Cüneyt’in makam mezarı olarak bilmektedir. Safevi Devleti ile Osmanlı arasında yapılan savaş sonrasında Harşit bölgesindeki nüfusun azalmasının nedeni Şii inancına tabi olan nüfusun İran’a göç etmesidir. Bu nüfus azalışını Osmanlı belgelerinde de görüyoruz. Bunlara İran’da Küresinniler deniyor. Bunların bir kısmı geri döndü. Geri dönenler şii – alevi inancına sahipti. Bu inanç geçen süreçte nüfus içinde eridi. 1800 yılların başına kadar bölgede yaşayan Çepniler Hoca Ahmet Yesevi – Hacı Bektaş öğretisine sahip alevilerdi. 1800 yıllardan sonra bu insanların neredeyse tamamının sünnileştiğini söyleyebiliriz.

Prof. Dr. Sezai Balcı Panel sonrasında günün anısına Harşit Federasyonu’nun takdim ettiği plaketi Doğankent Belediye Başkanı Rüşan Özden’in elinden aldı.

YORUMLAR (İLK YORUMU SİZ YAZIN)

ÜYE GİRİŞİ

KAYIT OL